Gyproc ja kevytrakentaminen lähtivät nousukiitoon
Tapahtunut edellisessä osassa: Gyproc kehitti ensimmäisen tasalaatuisen kipsilevyn ja alkoi levittää uudenlaista rakentamisen kulttuuria 1970-luvun Suomeen. Seuraava vuosikymmen olikin sitten Gyproc-levyjen ja kevytrakentamisen lopullisen läpimurron aikaa.
Vallankumous ei toki tapahtunut yhdessä yössä. Tiivis yhteistyö rakennusalan ammattilaisten kanssa loi sille pohjan Gyprocin alkuvaiheissa ja jatkuu edelleen.
Esimerkiksi vuonna 1981 pidettiin satakunta kirvesmiesten koulutustilaisuutta yhdessä Rakennustyöväen liiton kanssa, ja seuraavana vuonna olivat vuorossa infotapahtumat arkkitehdeille. Vuonna 1985 lähetettiin näyttelybussit ympäri Suomea jakamaan kevytrakentamisen ilosanomaa.
Uusia ajatuksia ja mahdollisuuksia juurrutettiin myös onnistuneella markkinoinnilla. Gyproc-mainokset valittiin Suomen markkinointiliiton Vuoden kampanjaksi vuonna 1981.
Tuotantoramppi ja erikoiskova uutuus
Vuoden 1982 alkuun mennessä Gyproc-levyjen kysyntä oli yltynyt siinä määrin, että tehtaalla siirryttiin nelivuorojärjestelmään. Kirkkonummen kotipesässä riitti vipinää muutenkin, sillä vuosikymmenen mittaan laajennettiin tehdasrakennusta ja levyvarastoa, pidennettiin tuotantolinjaa sekä rakennettiin uusi kartonkivarasto ja kalsinointilaitos.
Gyprocin tuotekehittäjät puolestaan pystyttivät vuonna 1984 järeän merkkipaalun, kun markkinoille tuotiin erikoiskovat GEK-levyt, jotka mullistivat väliseinärakenteiden iskunkestävyyden, jäykkyyden ja ääneneristävyyden. Erikoiskovalla tiellä on jatkettu – vuonna 2016 lanseerattu Gyproc Habito® on nykyään sarjansa hallitseva mestari.