4 minuuttia min

Kierrätyskipsi osana kestävää kehitystä

 

Sami Lönnberg on nähnyt Gyprocin menestyksen jo usealla vuosikymmenellä.

 

Gyproc-levyihin käytettävän kierrätyskipsin parissa työskentelevä tuotantokoordinaattori Sami Lönnberg on nähnyt Gyprocin menestyksen jo usealla vuosikymmenellä ja uskoo vahvasti siihen myös tulevaisuudessa.
 

Sami on ehtinyt nähdä Gyprocin historiaa pitkältä matkalta
 

Gyprocin Kirkkonummen tehtaalla koko tähänastisen työuransa tehnyt Sami Lönnberg on ollut mukana yli puolet matkasta nyt 50-vuotiaan Gyprocin tarinassa. Tai itse asiassa vielä pidempään, sillä hän pääsi jo lapsena tutustumaan tehtaan tunnelmaan pitkän uran Gyprocilla tehneen isänsä kautta.

“Muistini mukaan isä tuli Gyprocille töihin vuonna -75. Kun joskus kävin isän mukana töissä, iso tuotantolaitos ja sen koneet sekä laitteet tekivät vaikutuksen. Oli myös jännää, kun piti pitää kuulosuojaimia”, Sami muistelee.

Ehkä kiinnostus uraan Gyprocilla sai alkunsa jo siitä, sillä joitakin vuosia myöhemmin Sami oli itsekin osa porukkaa. Työvuosiensa aikana hän on edennyt monien mielenkiintoisten vaiheiden kautta nykyiseen tehtäväänsä tuotantokoordinaattorina.

“90-luvun puolessa välissä tulin tänne kesätöihin, ja armeijan jälkeen marraskuussa -96 aloitin työt varaston puolella. Töihin oli helppo tulla, kun paikat olivat jo tuttuja. Alussa kuljimme isän kanssa samalla autolla töihin, ja vapaa-ajallakin puhe kääntyi helposti työasioihin”, Sami nauraa.

“Tein ensin erilaisia varastotehtäviä reilut 10 vuotta, kunnes siirryin varaston esimieheksi ja myöhemmin varastopäälliköksi. Henkilöstön johtamisen lisäksi tein logistiikan hommia, kuten kuljetussuunnittelua. Tämän jälkeen tein muutaman vuoden ajan projektipäällikön hommia, tavaroiden ostoa Gyprocille ja vielä vähän aikaa varastopäällikön työtä huhtikuuhun 2021 asti.”

“Nyt olen tuotannon koordinaattorin tehtävässä, jossa vastaan Gyprocin kierrätyskipsilaitoksesta, kierrätyskipsiasiakkuuksista ja osasta raaka-aineiden hankintaa.”

Sami Lönnberg

Auta kipsilevyjen kierrätyksessä

 

Etsimme jatkuvasti uusia kumppaneita kipsin kierrättämiseen.

Jos olet kiinnostunut toimittamaan yrityksesi ylijäämäkipsilevyä säännöllisesti meille, ota yhteyttä.
Keskustellaan ja käydään laatukriteerit läpi, niin saamme yhteistyön vireille.

 

Sami Lönnberg

sami.lonnberg@saint-gobain.com

+358 40 561 2252

Sami, mitä Gyproc merkitsee sinulle ja rakentamiselle?
 

“Gyproc on erittäin tunnettu brändi, jolla on hienoa olla töissä. Vaikka moni muukin valmistaja tekee kipsilevyjä, kaikki puhuvat kuitenkin kyprokista. Gyprocin tunnettuus on vahva joka paikassa: kun sanon, että olen Gyprocilla töissä, niin valtaosa tietää, mistä puhun.

Omistajat ovat vaihtuneet minunkin aikanani useamman kerran, ja nyt olemme osa Saint-Gobain Finlandia. Gyproc brändinä on kuitenkin pysynyt koko ajan mukana, vahvana osana suomalaista rakentamista. Rakentamisen ala kehittyy koko ajan ja kysyntää uusille tuotteille tulee jatkuvasti. Gyproc on pystynyt ja pystyy edelleen tarjoamaan näihin tarpeisiin vastaavia laajempiakin ratkaisuja rakennuttajille ja rakentajille.”

Miten vastuullisuus ja kestävyys näkyvät Gyprocin toiminnassa?
 

“Vastuullisuus on meille hyvin tärkeä elementti. Olemme määritelleet kolme vastuullisuuden osa-aluetta, jotka ovat taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu.

Toimimme aina turvallisuus edellä, siitä emme tingi. Kun meille tulee käyttöön uusia toimintamalleja, teemme tarvittavat riskikartoitukset, ja päivittäisessä työssä käytämme “harkitse ennen kuin toimit” -periaatetta.

Ympäristönäkökulma on olennaisesti mukana raaka-aineidemme valinnassa ja pyrimme toiminnassamme energiatehokkuuteen. Meillä on ollut vuodesta -98 lähtien käytössä ISO 14001 -ympäristöstandardi.

Kierrätettävyys on meille tärkeä osa kestävää kehitystä. Käytämme luonnon kipsiä, kierrätettävää raaka-ainetta. Kierrätyskipsin hankkimiseen meillä on sopimusasiakkaat, joilta otamme kipsimateriaalia vastaan. Tällä hetkellä kierrätysaste on noin 93–95 %, ja tavoitteemme on päästä 100 prosenttiin.

Pyrimme myös henkilökuntamme jatkuvaan kehittämiseen. Heille tehtävien kyselyiden avulla joista pyrimme löytämään uusia ajatusmalleja ja kehittämään näin toimintaamme sekä yritystasolla että henkilökohtaisella tasolla.”

Millainen on Gyprocin tulevaisuus?
 

“Näen Gyprocin tulevaisuuden hyvin vahvana. Vaikka välillä on ollut vaikeitakin vuosia – esimerkiksi 90-luvun lama ja vuoden 2008 Venäjän viennin haasteet – Gyproc on selviytynyt kehittymällä jatkuvasti. Toiminnan tehokkuus on tässä myös ratkaisevaa. Nämä kaksi asiaa tulevat kantamaan meitä pitkässä juoksussa ja pitämään meidät kilpailijoidemme tahdissa.

Jos ajatellaan Gyprocia tuotteena, sillä on hyvin pitkä elinkaari: kun rakennetaan talo, jonka elinikä on 30-40 vuotta, kipsilevy pysyy seinässä koko tämän ajan. Jos se sattuu menemään rikki, korjaaminen ei vaadi järisyttäviä purkutöitä. Kipsilevyä on helppo työstää. Näen Gyprocin hyvänä ja pitkäikäisenä tuotteena.”