Yhteys
 
Yhteystiedot
Saint-Gobain Finland Oy / Gyproc

Päävalikko

Olet täällä

Kestävyys, edelläkävijyys ja laadukkuus

Näin Kimmo Anttila kuvaa Gyprocin vahvuuksia.

Gyproc edustaa kestävyyttä, josta hyötyvät kaikki

Kimmo Anttila on toiminut Gyprocilla jo kahdeksan vuoden ajan erilaisissa työtehtävissä. Ura alkoi Kirkkonummen tehtaalla kesähessuna kunnossapidon hommissa, mistä kipinä rakennustuotteiden valmistukseen syntyi. Sen jälkeen ura tuotannon puolella alkoi laadun varmistuksen tehtävissä oman tiimin kanssa, ja nykyään hän toimii tuotepäällikkönä.

”Vastuualueeseeni kuuluvat kaikki Gyproc-brändin alla olevat tuotteet: levyt, rankamateriaalit, alakattotarvikkeet ja kiinnitykseen tarvittavat tuotteet. Yhteensä tuotteita on noin 1500. Iso osa on erityyppisiä kipsilevyjä.”

Tuotetuntemuksen pitää olla korkealla, jotta ymmärtää rakenteita sekä niiden vaatimuksia ja osaa valita oikeanlaiset tuotteet erityyppisille seinille. Koko seinäjärjestelmän rakentaminen on mahdollista käyttämällä pelkästään Gyprocin tuotteita. Kimmo on ollut mukana työryhmässä, joka on koonnut kaikki opit yksien kansien sisään Gyproc Käsikirjaan.

Gyproc Käsikirja on tarkoitettu rakennusalan ammattilaisille. Se antaa ohjeistuksia kevytrakenteiden suunnitteluun ja rakentamisen vaatimuksiin. Kirjasta löytyvät mm. akustiikkaan, palosuojaukseen, statiikkaan, kierrätettävyyteen, kustannustehokkuuteen ja kestävyyteen liittyvät vaatimukset.

Mitä Gyproc merkitsee sinulle ja rakentamiselle?

”Ensimmäinen asia on, että Gyproc edustaa ennen kaikkea kestävää rakentamista, mikä pitää sisällään kestävät tuotteet ja ympäristönäkökulman huomioimisen. Tavoitteemme olla hiilineutraali vuoteen 2035 on kunnianhimoinen ja ohjaa tekemistämme vahvasti. ”

Tuotekehityksellä on tärkeä rooli tavoitteen saavuttamisessa. Materiaalien kehittäminen on yksi tärkeimmistä asioista: kuinka voidaan käyttää kierrätysmateriaaleja tai löytää vaihtoehtoisia materiaaleja ja energialähteitä tuotantoon. Kestävyys on monisäikeinen asia.

”Toinen asia, joka merkitsee paljon, on edelläkävijyys. Haluamme olla tiennäyttäjiä tekemällä innovatiivisia ratkaisuja, jotka ovat aina edeltäviä parempia. Emme halua missään nimessä kopioida, vaan tehdä koko ajan uutta.”

Gyprocilla on Suomessa iso kehitystiimi, jonka työtä tukevat Saint-Gobainin omat, ympäri maailmaa sijoitetut tuotekehitysyksiköt. Yhteistyö on tiivistä ja paikalliset tarpeet tulevat huomioiduksi laajalla olevien kehitysyksiköiden ansiosta.

Hyvä esimerkki mittavasta tuotekehitysprojektista on Habito-levyn kehitys. Habito on täysin erilainen kuin muut kipsilevyt. Perinteiseen kipsilevyyn ei voi kiinnittää mitään ilman tukirakenteita tai proppuja, ja tätä ongelmaa lähdettiin ratkomaan Habitoa kehitettäessä. Yhdessä kehitystiimin kanssa kehitettiin kipsilevy, jonka ripustuslujuus on vertaansa vailla. Sen lisäksi saavutettiin muitakin ominaisuuksia, kuten iskunkestävyys ja jäykistyslujuus. Habito on ylivoimainen ominaisuuksiltaan.

”Kolmas asia, mitä Gyproc merkitsee minulle, on laadukkuus. Kun tuotteet ovat laadukkaita, asennus on helppoa ja lopputuloskin on laadukas – vaikkakin lopullisen laadukkuuden määrittelee loppukäyttäjä ja hänen kokemansa laatu.”

Laatuajattelu edellä mentäessä laadukkuus lähtee jo tuotteiden valmistamisesta ja päättyy vasta loppukäyttäjän lopulliseen mielipiteeseen. Kaikki lähtee tuotteiden testauksesta.

”Kokonaisuutena Gyproc on työpaikka, jossa viihdytään. Pitkät työurat kertovat sen omasta puolestaan. Ympäristön huomioiminen on sisäänrakennettu asia, josta ei tingitä”, Kimmo tiivistää.

Gyproc kevytrakentamisen parissa 50 vuotta.

Mitkä Gyprocin tuotekehityksessä ovat tärkeimmät tavoitteet?

“Tehtaan levylinjalla on suuri määrä automaattista mittausta eli tuotetta mitataan koko tuotantoprosessin ajan. Lisäksi valmis tuote mitataan sekä manuaalisesti että automaattisesti, ja lopuksi tehdään laboratoriotestit.

Sertifikaatit ja ISO-järjestelmä edellyttävät testaamista ja laatua. Tarkoituksena on kuitenkin valmistaa levyjä, jotka ovat parempia kuin mitä rakennusstandardit edellyttävät. Testausta ja kehitystä ei siis tehdä vain siksi, että standardit ja sertifikaatit edellyttävät sitä. Tavoitteena on tehdä parempia tuotteita, jotka palvelevat niin loppukäyttäjiä kuin ympäristöäkin.

Yksittäisillä ominaisuuksilla ei ratsasteta pitkälle, vaan rakennekokonaisuudet ratkaisevat. Yhdestä innovatiivisesta tuotteesta voidaan rakentaa erinomaisia järjestelmiä. Kun yhteen järjestelmään saadaan useampi ominaisuus, ne palvelevat koko ketjua: tuotantoa, rakentajaa, loppukäyttäjää ja ympäristöä. Järjestelmät edesauttavat nopeaa ja helppoa rakentamista, parantavat asuinmukavuutta ja tekevät rakentamisesta tehokkaampaa ja vähähiilisempää.”

Kimmon erityisalaa on kattava tuotetuntemus

Tuotepäällikkö Kimmo Anttila tuntee Gyprocin tuotevalikoiman kuin omat taskunsa. Hänelle Gyproc edustaa ennen kaikkea kestävää rakentamista, edelläkävijyyttä ja laatua.

Kimmo Anttila
Tuotepäällikkö