Päivitetty 14.11.2011

Gyproc-levy mullisti suomalaisen rakentamisen

Kipsilevyjä tehtiin jo ennen Gyprocia, mutta niiden ongelmana oli epätasainen laatu. Gyproc loi 1970-luvun alussa levyn, jonka kipsimassa oli täysin tasalaatuista. Myös levyn pinnassa alettiin käyttää juuri tähän tarkoitukseen sopivaa erikoiskartonkia.

Lähtötilanteessa Gyproc oli hyvä tuote, jolla oli huono maine. Kestikin aikansa ennen kuin kevytrakentamisesta tuli uskottava vaihtoehto.

Mutta kun homma lähti kunnolla käyntiin, Gyproc mullisti suomalaisen rakentamisen täysin. Tänä päivänä kevytrakentaminen on vallitseva käytäntö.

Miksi Gyproc sitten valloitti rakentamisen markkinat?

Siksi, että sillä oli monta etua, keveys ensimmäisenä. Raskaiden rakenteiden tekeminen oli sananmukaisesti raskasta. Ja kallista.

Toinen selkeä etu oli kuiva rakennustapa: valmista tuli nopeasti, kun ei tarvinnut odotella rakenteen kuivumista.

Kolmas etu oli rakenteiden ohuus: kun rakennusoikeus määritellään ulkomittojen mukaan, saatiin Gyprocia käyttämällä kätevästi rakennukseen lisää lattiapintaa.

Lisäksi Gyproc-levyt edesauttoivat hyvän sisäilman toteutumisessa.

Gyprocin menestystarina ei kuitenkaan perustunut yksinomaan itse tuotteeseen, sillä koko Suomi piti myös opettaa rakentamaan uudella tavalla. Alusta asti tavoitteena oli kertoa yksinkertaisella tavalla, miten päästään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tiivis yhteistyö rakentamisen ammattilaisten kanssa aloitettiin heti alussa ja se jatkuu edelleen.

Nykyaikainen kevytrakentamisen konsepti onkin luotu yhdessä rakentajien kanssa.

Gyproc-tarjonta monipuolistui, kun yhä uudenlaisten, eri käyttökohteisiin optimoitujen levytyyppien kehitystyö aloitettiin.

Nykyisin noin puolet myydyistä Gyproc-levyistä on ERIKOISKOVA-levyjä, joissa yhdistyy erinomainen lujuus ja ääneneristävyys.